Statut
S T A T U T
KLASTER „POLSKA NATURA”
§ 1 Nazwa
Klaster „POLSKA NATURA”, zwany dalej Klastrem, jest dobrowolnym porozumieniem grup producentów rolnych, indywidualnych rolników, firm komercyjnych zajmujących się organizacją produkcji rolnej i jej sprzedażą, jednostek samorządu lokalnego, uczelni, instytutów naukowych zainteresowanych współpracą, regionalnych i lokalnych organizacji przedsiębiorców i handlowców działających na rzecz rozwoju gospodarczego, zwanych dalej Partnerami.
§ 2 Misja
Misją Klastra jest udział w rozwoju województwa mazowieckiego i województw ościennych, przez spieranie gospodarstw ogrodniczych i warzywniczych oraz przedsiębiorstw z innych branż, wspieranych nauką, stosując innowacyjne metody w produkcji, przetwórstwie i handlu.
§ 3 Cele
Realizując misję, o której mowa w § 2, Klaster zmierzać będzie do osiągnięcia następujących celów:
- Stworzenie na terenie Gminy Błędów innowacyjnego centrum badawczo-rozwojowego, zajmującego się opracowaniem i wdrażaniem do produkcji nowych gatunków owoców i warzyw oraz ich przetworów o cechach zdrowej żywności z walorami leczniczymi dla niektórych chorób i schorzeń.
- Uruchomienie innowacyjnego procesu modernizacji upraw i sadów na terenie Mazowsza i województw ościennych, zmierzającej do uzyskania owoców i warzyw o specyficznych cechach zdrowej żywności, właściwych dla tych terenów.
- Powołanie organizacji gospodarczej zajmującej się owocami i warzywami oraz innymi wyrobami i usługami w sposób innowacyjny w procesach produkcyjnych, przetwórczych /liofilizacja/ i handlowych, tworząc łańcuch powiązań, podnosząc jakość towarów, zmniejszając koszty, budując nowoczesną sieć dystrybucji w kraju i zagranicą.
§ 4 Siedziba i teren działania Klastra
- Siedzibą Klastra jest Błędów.
- Teren działania Klastra jest nieograniczony.
§ 5 Zadania Klastra
- Integracja przedsiębiorców i rolników zrzeszonych w grupach producenckich i działających indywidualnie w branżowe duże zespoły produkcyjno-handlowe w celu zwiększenia konkurencyjności, zdobycie znaczącej i trwałej pozycji na rynku krajowym i zagranicznym.
- Organizowanie współpracy między przemysłem, handlem, nauką i samorządami oraz zrzeszonymi rolnikami w celu poprawieniu efektywności produkcji i handlu.
- Współdziałanie z organami administracji państwowej, samorządowej oraz organizacjami społecznymi, zawodowymi i pracodawców w sprawach dotyczących Klastra i jego Partnerów.
- Współpraca z innymi organizacjami producentów żywności w kraju i za granicą oraz udział Klastra w targach, sympozjach naukowych i spotkaniach klastrowych.
- Utrwalanie więzi środowiskowej, działanie na rzecz integracji społecznej oraz organizowanie wzajemnej pomocy dla Partnerów Klastra.
- Podejmowanie inicjatyw sprzyjających rozwojowi Klastra, przez powoływanie nowych przedsiębiorstw, fundacji, instytutów i innych organizacji gospodarczych i społecznych.
- Wsparcie Partnerów Klastra poprzez dostęp do nowych rynków zbytu, zasobów kadrowych, finansowych i innych potrzebnych informacji.
- Organizowanie szkoleń, seminariów, konferencji i targów propagujących nowoczesne metody produkcji i handlu oraz organizowanie i wspieranie innowacyjnych grup producentów.
- Tworzenie i wdrażanie innowacyjności w procesach produkcji np. liofilizacja oraz dystrybucji polskiej żywności wykorzystując wiedzę jednostek badawczo-rozwojowych, instytutów i uczelni.
- Wspieranie wzorców etycznego postępowania pracodawców i pracowników.
- Wykonywanie innych zadań wynikających z aktualnych potrzeb organizacyjnych i gospodarczych partnerów Klastra oraz lokalnych i regionalnych władz samorządowych.
- Zmniejszanie kosztów produkcji i zbytu Partnerów Klastra poprzez organizację wspólnych zakupów środków do produkcji oraz sprzedażą własnych wyrobów.
- Koordynacja działań w rozwiązywaniu problemów produkcyjnych, organizacyjnych, technicznych, handlowych i rozwojowych partnerów Klastra oraz społeczności lokalnych w tym Gminy Błędów.
- Pomoc w wymianie informacji między partnerami Klastra oraz otoczeniem.
- Budowanie wspólnej marki dla samego Klastra, Partnerów Klastra, wyrobów Klastra oraz Gminy Błędów.
- Pomoc w pozyskiwaniu funduszy regionalnych, krajowych i unijnych dla Partnerów Klastra oraz pozyskiwanie funduszy na działalność statutową Klastra i rozwój Gminy Błędów.
- Działania promujące życie rodzinne, uczciwą pracę i patriotyczne zachowania.
§ 6 Zakres merytoryczny Klastra
- Przedmiotem działań Klastra są następujące obszary tematyczne:
- innowacyjna produkcja, przetwórstwo i sprzedaż polskiej żywności,
- promocja polskiej zdrowej żywności w kraju i za granicą,
- budowanie sieci powiązań między produkcją, nauką, handlem i usługami oraz władzami wszystkich szczebli,
- tworzenie wspólnoty – społeczeństwa dążącej do jednego celu składającej się z ludzi reprezentujących różne profesje i zadania,
- ochrona środowiska,
- prowadzenie badań naukowych nad wyhodowaniem nowych zdrowych odmian owoców i warzyw, zastosowanie ich w uprawach,
- propagowanie i wdrażanie idei ‘zrównoważonego rozwoju’ obejmującego ludzi, gospodarkę i ekologie.
- Szczegółowy zakres i charakter działań ustala na bieżąco Rada Klastra razem z Koordynatorem, uwzględniając potrzeby i oczekiwania partnerów oraz władz lokalnych.
§ 7 Forma prawna
- Klaster jest zorganizowaną strukturą, rozumianą jako sieć wzajemnych powiązań, relacji i umów o współpracy pomiędzy Partnerami i z Koordynatorem do realizacji wspólnych celów i zadań w ramach Klastra.
- Klaster nie posiada osobowości prawnej i korzysta z osobowości prawnej Koordynatora.
- Klaster działa na podstawie Kodeksu Cywilnego w zakresie umów cywilno-prawnych
- Zasady pracy Koordynatora w ramach Klastra reguluje niniejszy Statut oraz umowa między władzami obu podmiotów o ‘świadczeniu usług Koordynatora’.
- Klaster jest reprezentowany przez Koordynatora w zakresie określonym w umowie /pkt.4/.
- Klaster jest powołany na czas nieokreślony.
- Koordynator jest Partnerem w Klastrze na warunkach określonych w niniejszym Statucie.
§ 8 Finanse Klastra
- Klaster samodzielnie nie prowadzi działalności gospodarczej. Środki potrzebne do realizacji celów i zadań otrzymuje od Koordynatora, który tworzy fundusze:
- „operacyjny” powstały z działalności gospodarczej,
- „partnerski” powstały z:
- składek,
- wpisowego,
- darowizn,
- innych wpłat.
- ”pomocowy” pozyskany z:
- Unii Europejskiej,
- Regionalnych Programów Operacyjnych,
- innych programów.
- Fundusze po potrąceniu kosztów ich tworzenia, przekazywane są w całości do dyspozycji Radzie Klastra, która nimi zarządza zgodnie z planami określonymi przez Walne Zgromadzenie Partnerów Klastra.
- Wszelkie zadania, prace i usługi, zlecane przez Radę Klastra są płatne i rozliczane przez Koordynatora z funduszy oddanych do jej dyspozycji.
- Fundusze mogą być wydawane tylko na cele statutowe Klastra zgodnie z potrzebami, które określa Rada Klastra i zatwierdza Walne Zgromadzenie Partnerów.
- Wszystkie sprawy finansowe, administracyjne, organizacyjne, księgowe, prawne, reprezentacyjne i inne, realizowane przez Koordynatora na rzecz Klastra, są załatwiane w trybie operacyjnym zgodnie z umową / § 7 pkt 4 / i zasadą wzajemnego zaufania.
§ 9 Partnerzy Klastra
- Pierwszymi Partnerami Klastra są jego założyciele, ze składu których wybrano pierwszą Radę Klastra.
- Kolejni Partnerzy będą przyjmowani przez Radę Klastra i wpisywani na „Listę Partnerów Klastra”. Po podpisaniu umowy z Koordynatorem o partnerstwie, zostają Partnerami Klastra.
- Szczegółowe zasady przyjmowania i wykreślania Partnerów reguluje stosowny regulamin zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Partnerów Klastra.
- Partnerami Klastra są: osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, przedsiębiorstwa, rolnicy indywidualni, uczelnie, instytuty, samorządy lokalne i regionalne, organizacje społeczne, zrzeszenia, związki, izby, grupy producentów, fundacje, stowarzyszenia i inne instytucje z kraju i zagranicy, które realizują bądź chcą realizować cele i zadania o których mowa w niniejszym Statucie.
- Partnerstwo wygasa w wyniku decyzji Rady Klastra i wypowiedzeniu ‘umowy o partnerstwie’ zawartej między Partnerem a Koordynatorem.
- Okres wypowiedzenia umowy wynosi 12 miesięcy i ma skutek na koniec miesiąca kalendarzowego.
§ 10 Organy Klastra
Organami Klastra są:
- Walne Zgromadzenie Partnerów Klastra,
- Rada Klastra,
- Koordynator Klastra.
§ 11 Walne Zgromadzenie Partnerów Klastra
- Walne Zgromadzenie Partnerów składa się z upoważnionych przedstawiciel Partnerów ujętych na „Liście Partnerów Klastra”.
- Każdy Partner Klastra dysponuje jednym głosem w czasie Walnego Zgromadzenia Partnerów, przypisanym do swojego delegata.
- Zwyczajne posiedzenia Walnego Zgromadzenia odbywają się co najmniej raz na rok. Zwoływane są one pisemnie przez Koordynatora Klastra w porozumieniu z Radą Klastra z podaniem porządku obrad. Zawiadomienie o zwołaniu Walnego Zgromadzenia winno być wysłane na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia za pomocą poczty tradycyjnej, elektronicznej lub kontaktu bezpośredniego potwierdzonego pisemnie za pokwitowaniem.
- Walne Zgromadzenie jest zdolne do podejmowania uchwał przy quorum 50% + 1 upoważnionych delegatów, lub bez względu na ilość obecnych delegatów upoważnionych do głosowania w drugim terminie, po upływie 30 minutach zwołanego posiedzenia.
- Decyzje dotyczące przyjęcia Statutu jego zmiany lub rozwiązania Klastra podejmowane są zwykłą większością głosów delegatów przy quorum 50% + 1 upoważnionych do głosowania. Pilne decyzje mogą być również podejmowane poprzez głosowanie w trybie obiegowym (poczta elektroniczna, faks, itp.) pod warunkiem, że udział w głosowaniu wezmą wszyscy upoważnieni. Głosowania personalne są tajne.
- Nadzwyczajne posiedzenie Walnego Zgromadzenia zwołuje się wówczas, gdy wymaga tego interes Klastra. Nadzwyczajne posiedzenie Walnego Zgromadzenia zwołuje Koordynator Klastra w terminie 14 dni, na pisemny wniosek co najmniej 1/3 Partnerów Klastra lub uchwały Rady Klastra. Wniosek musi zawierać dokładny opis sprawy wniesionej pod obrady.
- Walne Zgromadzenie:
- dokonuje zmian w Statucie Klastra,
- przyjmuje roczne sprawozdania Koordynatora z opinią Rady Klastra za działalności Klastra i udziela mu absolutorium oraz każdemu członkowi Rady oddzielnie,
- ustala plan działań Klastra na kolejny rok i strategie na lata następne,
- podejmuje decyzje o rozwiązaniu Klastra,
- wybiera do 15-tu osób do Rady Klastra na 4-ry lata z aktualnej listy partnerów Klastra,
- ustala składki członkowskie i wpisowe dla Partnerów Klastra,
- zatwierdza regulaminy pracy Klastra Rady i Koordynatora Klastra,
- zatwierdza plan rocznych wydatków i potrzeby finansowe Klastra na 3 kolejne lata, przedstawiony przez Koordynatora i zaopiniowany przez Radę Klastra.
§ 12 Rada Klastra
- Skład Rady Klastra stanowi do 20-tu członków w tym do 15-tu przedstawiciel Partnerów wybranych przez Walne Zgromadzenie oraz do 3-ech doradców wprowadzonych przez Radę i 2-uch przedstawicieli Koordynatora. Skład Rady nie może być mniejszy niż 3-y osoby.
Do zadań Rady Klastra należy:
- powołanie Koordynatora i spisanie z nim umowy o ‘świadczeniu usługi koordynatora,
- kontrola pracy Koordynatora,
- doradztwo i opiniowanie spraw na potrzeby Koordynatora,
- współpraca z Koordynatorem przy budowanie strategii i planów rozwoju Klastra,
- zatwierdzanie i kontrolowanie kwartalnych preliminarzy wydatków Koordynatora,
- wydawane rocznej opinii dotyczącej działalności Klastra,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu Partnerów i wpisywaniu ich na Listę Partnerów Klastra oraz parafowanie ‘umowy o partnerstwie’ i podjęciu decyzji o wypowiedzeniu partnerstwa,
- ustalanie w trybie operacyjnym z Koordynatorem szczegółowych zadań i działań w Klastrze, niezbędnych do wykonania zobowiązań wobec Partnerów,
- współpraca z Koordynatorem przy składaniu wniosków z projektami rozwojowymi oraz wspólna realizacja projektów,
- wprowadzenie do 3-ech doradców do Rady Klastra na dwuletnią kadencję,
- powołanie Rady Programowej Klastra i innych potrzebnych do działania Klastra inicjatyw.
2. Rada Klastra działa wg następujących zasad:
- członkowie Rady na pierwszym posiedzeniu wybierają Prezydium Rady w składzie: przewodniczący, jego zastępca, i do 3-ech członków,
- uchwały Rady i Prezydium są ważne jeżeli brało w nim udział nie mniej niż 50% +1 członków,
- posiedzenia Rady i Prezydium są protokołowane,
- Rada zbiera się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące, Prezydium zgodnie z potrzebami,
- tryb działania Rady i Prezydium określa regulamin przyjęty przez Walne Zgromadzenie,
- z tytułu udziału w pracach Rady Klastra nie przysługuje wynagrodzenie.
§ 13 Koordynator Klastra
- Koordynator Klastra może być powołany w drodze konkursu z pośród istniejących już firm lub specjalnie zorganizowany i ustanowiony przez Partnerów i doradców Klastra.
- Koordynatora Klastra musi być wydzieloną i samodzielną jednostką gospodarczą nastawioną na działania mocno zbliżone do celów i zadań Klastra.
- Koordynator jest Partnerem Klastra na innych zasadach niż pozostali Partnerzy o czym rozstrzyga niniejszy Statut.
- Kandydat na Koordynatora musi przejść procedurę oceny przeprowadzoną przez Radę Klastra. Wybrany kandydat na Koordynatora podpisuje umowę ‘o świadczeniu usługi koordynatora’ z Radą Klastra i od tego momentu jest Koordynatorem Klastra.
- Szczegółowy tryb działania Koordynatora jest opisany w regulaminie i uzgodniony z Radą Klastra.
- Koordynator Klastra realizuje:
- zarządza całą strukturą Klastra,
- prowadzi działalność gospodarczą na rzecz Klastra,
- w porozumieniu z Radą Klastra zwołuje Walne Zgromadzenie Partnerów,
- wykonuje zadania określone przez Walne Zgromadzenie i Radę oraz reaguje na bieżące potrzeby Partnerów i Klastra,
- reprezentuje Klaster na zewnątrz, w tym podpisywanie umów w imieniu Klastra w zakresie określonym przez Radę Klastra,
- obsługuje księgowo i prawnie działania partnerów w ramach Klastra,
- administruje zasobami własnymi i powierzonymi Klastra,
- wykonuje płatne usługi na rzecz partnerów i klientów zewnętrznych,
- tworzy fundusze potrzebne do realizacji celów i zadań Klastra.
§ 14 Postanowienia końcowe
Niniejszy Statut zastępuje wcześniejszy uchwalony na Walnym Zgromadzeniu Partnerów Klastra w dniu 17.05.2017r. i wchodzi w życie z chwilą przyjęcia uchwały akceptującej na Walnym Zgromadzeniu Partnerów Klastra w trybie §11 pkt 5 Statutu.